טיפול בארגז חול


טיפול במשחק בחול

איך נעשה הטיפול? על מה מבוססת שיטה?

מקום חופשי ומוגן, מקום שמחוץ לזמן ובו ניתן ולשחזר חוויות ויסודות טבעיים, מים, חול, אדמה.. על ארגז החול ככלי טיפולי ארגז החול מאפשר למטופל להגיע לתקשורת וביטוי עצמי במקום שבו המילים אינן מספיקות, והיא אחת משיטות הטיפול המעניינות של תרפיה ביצירה והבעה.
עיקר התרפיה עוסקת בסימבול (סמל) ובלא-ורבלי (בלתי מילולי), והתרפיה משמשת למעשה כמה שקאלף כינתה "מקום חופשי ומוגן". כשהכוחות הפנימיים מתמודדים עם "סימבולים חיים", הם נוגעים בלא מודע האישי והקולקטיבי, וההקלה וההחלמה עשויים לקרות באופן ספונטני ברמה הלא מודעת של המטופל. באופן מקצועי ניתן להוסיף כי כאשר נוצרים יחסים הרמוניים יותר בין רמות המודע והלא מודע של המטופל, מבנה האגו שלו מתחזק.
שיטות הטיפול המשתמשות ביצירה ובהבעה כערך טיפולי מהוות את אחד הערוצים לתקשורת ולמתן ביטוי עצמי, במקום שמילים אינן מספקות או אינן יכולות להיות מבוטאות בשל סיבות שונות, ובזאת ייחודן של שיטות טיפול אלו.
מה היסטוריה של השיטה הזה?
תרפיה במשחק בחול (Sandplay Therapy) הינה שיטת ריפוי יונגיאנית. השיטה פותחה באנגליה על ידי מרגרט לוונפלד (Margaret Lowenfeld) ובשוויץ על ידי דורה קאלף (Dora Kalff). הגישה אינה מוגבלת בגיל, מין או שפה, ומשום שהיא מאפשרת התבטאות לא מילולית , היא מגדילה באופן ניכר את החומר הנגיש לאנליטיקן המטפל.לידתה של התרפיה בארגז החול הייתה באנגליה כשלוונפלד, שעבדה כפסיכותרפיסטית בלונדון, חיפשה שיטת טיפול שתעזור לילדים להביע את מה שלא היו מסוגלים להביע באופן מילולי. היא קראה רשימות שכתב וולס (H.G.Wells) על שני בניו בהם תיאר שמצא את שני בניו יושבים על מדרגות הבית, משחקים בדמויות וחפצים מיניאטוריים, והוא הבין שהילדים למעשה התמודדו עם בעיותיהם דרך המשחק במיניאטורות.לוונפלד החליטה לנסות ליישם את הניסיון הזה בקליניקה שלה עם הילדים המטופלים אצלה. היא הכניסה קופסא עם חול, ועל המדפים היא הניחה מיניאטורות שונות, וכך למעשה החלה להתפתח גישת התרפיה בחול לקראת סוף שנות ה-70.קאלף, שהייתה אנליסטית יונגיאנית, שמעה על עבודתה של לוונפלד והגיעה ללונדון לפתח את הגישה יחד עם לוונפלד. קאלף וב-1980 נתנה לטיפול את השם "Sandplay", תוך שהיא משלבת את התיאוריה היונגיאנית עם הגישה החדשה.עם השנים הגישה הטיפולית של ארגז החול התפתחה, והמחקרים אודותיה התרבו והעמיקו. נמצא שהחול כחומר טיפולי הינו מפתח אל העולם הלא מודע של המטופל וכי תרפיה בחול מדגישה את התכונות הספונטניות והדינמיות של החויה היצירתית.
למי מיועדת השיטה?
שיטות הטיפול המשתמשות ביצירה ובהבעה כערך טיפולי מהוות את אחד הערוצים לתקשורת ולמתן ביטוי עצמי, במקום שמילים אינן מספקות או אינן יכולות להיות מבוטאות בשל סיבות שונות, ובזאת ייחודן של שיטות טיפול אלו.מטופלים רבים ממגוון רחב של אוכלוסיות כמו ילדים, מבוגרים, חינוך מיוחד, הפרעות נפשיות ועוד, מתקשים פעמים רבות להביע את עצמם באופן מילולי, כשהקושי עשוי להיות קושי פיזי או נפשי.